Pilvet ja jalanjäljet

 Hei lukijat ja tervetuloa viimeisen blogipostauksen pariin. Tällä kertaa keskitymme datan merkitykseen digitaalisessa liiketoiminnassa. 

Oletko tallentanut kaikki kuvasi ja videosi pilveen? Tiedätkö kuitenkaan kuinka pilvipalvelut toimivat ja, että datasi ei oikeasti liitele taivaalla. Pilvipalvelut ovat oikeasti vain verkkopohjainen varastopalvelu, jonne kuvasi siirtyvät talteen. Pilvipalveluissa tietosi pysyvöt tallessa, koska sinne voi varmuuskopioida ja tallentaa asioita ympäri maailman. Tässä on kuitenkin omasta mielestäni yksi ongelma. Myös oman pilviplavelusi muisti voi täyttyä, jolloin on ostettava lisää tilaa kuvillesi ja tiedostoillesi. Olen valitettavasti törmännyt tähän liian monta kertaa. Pilvipalvelut ovat kuitenkin upea moderni ratkaisu tärkeiden asioiden tallentamiseen. Alapuolella on myös kuva käytetyimmästä pilvipalvelusta iCloudista, jonka omistaa Apple.

Kuva: https://iconscout.com/icon/icloud-65

Jokaisella meistä on myös digitaalinen jalanjälki, joka koostuu verkkosivustoista, verkkokaupoista, sosiaalisesta mediasta ja omasta kännykästäsi sekä tietokoneesta. Voit siis kuvitella, että oma digitaalinen jalanjälkesi on luultavasti erittäin iso. Kuvittelen ainakin omani olevan suurempi kuin luulen ja se tulee myös kasvamaan tulevien vuosien aikana suunnattomasti. On myös absurdia ajatella, että kaikki mitä teemme verkossa ja jokainen klikkaus on osa digitaalista jalanjälkeämme. Kaikki sovellutkset, joita käytämme päivittäin keräävät tietoa meistä. Käytät sitten SnapChatia, Instagramia, Whatsappia, TikTokia, Googlea tai näitä kaikkia olet kuitenkin antanut tietojasi jo luutavasti viimeisen tunnin aikana paljon. Erilaiset yhtiöt ovat myös ovelia houkuttelmaan meitä antamaan tietojamme esimerkiksi lupaamalla bonuksia tai ilmasia tuotteita kanta-asiakasjärjestelmien avulla. Kuulutko kenties S-ryhmään tai oletko Keskon asiakas? Onko sovellukseesi kertynyt bonuksia, joita odotat? Myönnän itsekin kuuluvani S-ryhmään ja mielestäni on ihanaa, kun appistä löytyy joskus esimerkiksi halpa suklaalevy ja muita tarjouksia, jotka kuuluvat vain kanta-asiakkaille. Kaikki kerätty tieto ei siis ole huono asia vaan enemminkin hyvä asia, joka saattaa hyödyttää sinua asiakkaana. On kuitenkin erittäin tärkeää muistaa, että digimaailmassa ei kannata jakaa kaikkea ja on syytä miettiä mitkä asiat haluaa osaksi omaa digitaalista jalanjälkeään.

Myös tämän blogin kirjoittaminen on nyt osa jalanjälkeäni. Tämä digitaalisuuden pohtiminen saa minut ajattelemaan kaikkia uusia keksintöjä, joita tulevaisuudessa tapahtuu ja kuinka digitaalisuuskin mullistuu päivittäin. Odotetaan yhdessä, mikä seuraava upea digikeksintö tulee siis olemaan.

Kiitos, että olet jaksanut lukea blogiani viikottain ja toivotan juuri sinulle hyvää joulun odotusta ja ihanaa uutta vuotta! 


Lähteinä käytetty:

Datan räjädys muutti datann merkityksen yhteiskunnassa. M.Lindholm. 2021. https://www.stat.fi/tietotrendit/blogit/2021/datarajahdys-muutti-datan-merkityksen-yhteiskunnassa-miten-siihen-pitaisi-reagoida/. Luettu 13.12.202

Haaga-Helia. Luentomateriaali. Datan merkitys (digitaalisessa) liiketoiminnassa (1.12.2021).

Haaga-Helia. Luentomateriaali. Datakeskukset ja pilvipalvelut (1.12.2021).



Kommentit

  1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Sara! Toit hyvin mielenkiitoisella tavalla pilvipalvelut ja digijalanjälen esille. Tekstiä oli tosi mukava lukea, ja se sai itseni ajattelemaan pitäisikö omaa digitaalista jalanjälkeä pohtia useamminkin surffailessa internetissä. Voihan se olla, että tulevaisuudessa yritykset eivät saa enää niin vapaasti kerätä kaikkea tietoa kuluttajista. Tekstiin olisi voinut ehkä lisätä yhden väliotsikon. Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta myös sinulle Sara! <3

      Poista
  2. Hei Sara! Mielenkiintoinen blogi jälleen kerran! Olen samaa mieltä, että pilvipalvelut ovat upea ratkaisu asioiden tallentamiseen. Tuot kiinnostavalla tavalla esille myös digitaalisen jalanjäljen varjopuolet ja mielestäni on hyvä, että korostat varovaisuutta sen suhteen, mitä omasta digijalanjäljestä haluaa tuoda esille. On tosiaan joskus tärkeää pysähtyä miettimään, mihin kaikkeen suostuu tietonsa jakamaan, ja aion blogisi luettuasi tehdä niin. Hyvää joulua ja uuttavuotta myös sinulle :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

3.1 Tekoäly ja sen ihmeet

Digimarkkinointi