Digitaalinen liiketoiminta

 Hei! Kiva kun löysit tiesi blogini pariin. Blogissa paneudutaan digitalisaation maailmaan ja sen eri tekijöihin liiketoiminnassa. Mennään suoraan ensimmäisen aiheen pariin. 

Digitaalinen liiketoiminta on merkittävässä roolissa työelämässä ja arjessa, tulevaisuudessa vielä entistä enemmän. Tähän olemme päivittäin kontaktissa ihmettelemättä sitä sen enempää, koska siitä on tullut osa arkea. Digitaalinen liiketoiminta käsittää kaiken verkossa tapahtuvan liiketoiminnan niin tuotannosta myyntiin ja myynnistä markkinointiin. Esimerkiksi tuotteen matka tuotannosta asiakkaan ostoskoriin sisältää hyvinkin paljon digitaalista liiketoimintaa. Järjestelmät ovat automatisoitu tilaamaan tuotteita niiden käydessä vähiin ja tuotteiden matkatessa kauppaan ne käyvät läpi monen eri digitaalisen järjestelmän ja lopuksi asiakas saattaa maksaa ostoksensa vielä älypuhelimellansa. Ensi kerralla asiakas saattaa tehdä ostoksensa verkossa liikkumatta ollenkaan kotisohvaltansa. Miksi ei, jos se on niin helppoa? 


Osaisitko kuvitella aikaa, jolloin verkkokaupasta puhuttaessa tuli mieleen ainoastaan Helsingin Jätkäsaaressa sijaitseva punaisella logolla varusteltu elektroniikkakauppa? Nyt oma verkkokauppa löytyy melkeinpä jokaiselta yritykseltä. Joillain yrityksillä se toimii myös ainoana myyntialustana piittaamatta varsinaisesta kivijalkakaupasta. Yritysten jälkeen jääminen digitaalisen liiketoiminnan kehityksestä saattaa pahimmassa tapauksessa koitua yritysten kohtaloksi.  


Oletko miettinyt, miksi näytöltäsi löytyy mainoksia koskien juuri edellistä verkossasi tekemääsi toimintaan liittyen? Pitäisikö sitä pitää hyvänä vai huonona asiana? Esimerkiksi Instagram ja Facebook seuraavat käyttäjiensä toimintaa ja kohdentavat mainontaa käyttäjäkohtaisesti. Mainosten kohdentaminen helpottaa käyttäjiä löytämään etsimänsä tuotteet vaivattomasti, mutta kohdentaminen voi jäädä yksipuoliseksi ja muut tuotteet jäävät näkemättä. 

 

Kanta-asiakasohjelmien kehittymisen ansiosta ohjelmat pystyvät analysoimaan asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja täten tarjoamaan asiakkaille henkilökohtaisia tarjouksia. Näin myös pystytään sitouttamaan asiakkaita jatkamaan saman yrityksen asiakkaina. Monet yritykset tarjoavat esimerkiksi bonusrahaa asiakkaille 


Mainitsin aiemmin järjestelmien vaikutuksista yrityksien ulkoiseen toimintaan, mutta niillä on suuri vaikutus myös sisäiseen toimintaan. Toiminnanohjaus- ja työajanseurantajärjestelmät ovat helpottaneet yrittäjien arkeakun ohjelmien avulla toiminta nopeutuu ja automatisoituu. Tämän lisäksi järjestelmät pitävät sisällään myös erilaisia raportointimahdollisuuksia, kassajärjestelmiä, tuotehallintaa sekä osto-, ja myyntitilausjärjestelmiä. 


Niin kuin tekstistä käy ilmi, digitaalisessa liiketoiminnassa on paljon hyviä puolia, jotka tehostavat liiketoiminnan osa-alueita. Aika ajoin olemme kuitenkin huomanneet digitalisaatiossa myös epäkohtia kuten järjestelmien, applikaatioiden ja maksutapojen kaatumista. Koska arkemme riippuu paljon digitaalisesta toiminnasta, niin on tärkeätä, että digitalisaatio jatkaa kehittymistään, jotta siihen voi nojautua täysin.  


Mukavaa syksyä ja palaillaan ensi viikolla😊 

-Julia Kauppi, Nea Kinnunen, Helinä Koskinen, Buqe Oruqi, Sara Sinisalo 

 

Digitaalinen liiketoiminta 

https://www.kauppalehti.fi/aiheet/digitalous 

Ruokonen, M. 2016. Biteistä Bisnestä! Digitaalisen liiketoiminnan käsikirja. Docendo. E-kirja. Luettu: 1.11.2021 (luku 7) 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

3.1 Tekoäly ja sen ihmeet

Pilvet ja jalanjäljet

Digimarkkinointi