Digimarkkinointi

 Hei taas ja mukavaa, että olet päätynyt blogini pariin. Tällä viikolla käsittelen myyntiä, markkinointia sekä digitaalisuutta eli kokonaisuudessaan digimarkkinointia. 

Digitalisaatio on vienyt markkinoinnin melkein kokonaan digimaailmaan ja nykyään tämä on arkipäivää koko maailmalle. Ennen markkinointi keskittyi esimerkiksi postin kautta lähetettäviin mainoksiin, radioon tai erilaisiin katukuvassa näkyvään mainontaan. Nykyään on erittäin normaalia, että puhelin, tietokone ja televisio täyttyvät mainoksista ja ponnahdusikkunoista jatkuvalla syötöllä. Mainonta tavoittaa siis enemmän ihmisiä ja nopeammin nykyään kuin ennen. Mielestäni tämä on hyvö asia, koska mainontaa voi myös kohdentaa tietylle henkilölle ja oikeat mainokset tavoittavat hänet. Kuitenkin jatkuva mainosten ilmestyminen saa minut joskus raivon partaalle, kun yritän keskittyä selaamaan tai tutkimaan jotakin internetistä ja keskittymiseni meneekin siihen, että klikkailen turhia mainoksia pois edestäni ja hermostun enkä innostu mainoksista. Tiedät varmaan tämän tunteen? Tämä kaikki liittyy myös asiakasymmärrykseen eli yritysten on tiedettävä keitä heidä asiakkaansa ovat ja mistä markkinoinnin kanavista heidät tavoittaa. On tärkeää valita juuri oikeat markkinatavat ja ymmärtää asiakkaat niiden takana. Jos yritys pystyy tavoittamaan oikean kohderyhmän voi siitä olla heille erittäin suuri hyöty yrityksen tuoton ja tulevaisuuden kannalta. Yritys voi käyttää myös erilaisia verkkoanalytiikan palveluita parantaakseen markkinointiaan. Markkinointi on näin ollen yksi yrityksien tärkeimpiä kohteita, johon kannattaa panostaa huolella. 


                                       Kuva: https://pixabay.com/fi/illustrations/digitaalista-markkinointia-1792474/

Nykyään on myös pysyttävä ajan hermolla ja ymmärrettävä digimarkkinointiin liittyvää sanastoa. Oletko koskaan joutunut selittämään vanhemmillesi tai isovanhemmillesi esimerkiksi mitä sana ''blogi'' tai ''content'' tarkoittaa? Meille sanat ovat itsestään opittuja ja käytämme internetin sanastoa puheessamme jopa päivittäin, mutta vanhemmat sukupolvet eivät välttämättä ole vielä tänäkään päivänä kuulleet osaa nykypäivän tärkeästä sanastosta, saatika opi koskaan ymmärtään mitä sanat tarkoittavat tai mihin niitä tarvitsemme. On siis tärkeää arvostaa sitä, että meidän sukupolvellemme digimaailma on helppoa, koska olemme kasvaneet sen parissa vaikka välillä toivonkin, että internetiä ei olisi olemassakaan. 

Kiitos, että luit blogipostaukseni ja ensiviikolla onkin sitten viimeisen postauksen aika, joten muistathan palata lukemaan! 


Lähteinä käytetty:

Haaga-Helia. Digikuntoon_opas_2019FONECTA.pdf

Haaga-Helia. Google-digimarkkinoinnin sanastoa.pdf

Haaga-Helia luentomateriaali. Markkinoinyi, myynti ja digitaalisuus, hakukoneoptimointi (SEO_(24.112021).


Tiedosto

Kommentit

  1. Hei Sara! Kiva blogipostaus digimarkkinoinnista. Olit käsitellyt monipuolisesti aihetta ja pidin siitä, miten otit lukijan monissa kohdissa huomioon. Olit onnistunut lisäämään tekstiin paljon mielenkiintoisia faktoja, mutta myös omaa pohdintaa. Teksti oli helppolukuista ja lähteitäkin oli kivasti käytetty. Kuvia olisi voinut olla hieman enemmän, mutta muuten erittäin hyvä postaus! :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

3.1 Tekoäly ja sen ihmeet

Pilvet ja jalanjäljet