Digishoppailua

                                                           
Hei ja tervetuloa uuden blogipostauksen pariin. Tällä kertaa aiheena on verkkokauppa sekä verkko-ostaminen. Maailman tilanne on pakottanut ihmiset suosimaan verkko-ostamista ja sen helppous on viehättänyt jo pidemmän aikaa. Teknologisoituminen tuo mukanaan verkon ihmeelliset salat, joita on järkevä hyödyntää. Verkosta voit tilata esimerkiksi vaatteita, sovittaa niitä kotoa, peilata rauhassa ja tehdä ostopäätöksen vasta tämän jälkeen. Sen jälkeen palautuskin on helppoa ja nopeaa. Digitaalinen ostaminen anataa myös paljon eri vaihtoehtoja maksu- sekä noutotavoille. Verkko-ostaminen on kuitenkin vähentänyt kivijalkakauppojen myyntiä.

                               Kuva: https://cdn.pixabay.com/photo/2019/12/14/08/36/shopping-4694470_1280.jpg

''Verkkokaupalla, digiostamisella tai verkko-ostamisella tarkoitetaan: – kuluttajien digitaalisten kanavien kautta suoraan yritysten kanssa käymää uusien tavaroiden kauppaa. Digitaalinen ostos tehdään digitaalisessa kanavassa tietokoneella tai mobiililaitteella '' (Digitaalinen kuluttajakauppa Suomessa, J.Kurenoja, 2020.) Itse suosin kivijalkaliikkeissä ostosten tekemistä, sillä haluan nähdä tuotteet konkreettisesti ja esimerkiksi sovittaa niitä heti päälleni. Kuitenkin digitaaliseset ostokokemukseni ovat olleet hyviä ja digitalisaation helppous viehättää. 

Suomessa verkkokaupoista ostetaan eniten vaatteita, kauneudenhoitotuotteita sekä kodin elektroniikkaa, kuten tietokoneita ja puhelimia. Nämä ovat asioita, joita myös tilaisin verkosta suurimmalla todennäköisyydellä. Nämä ovat myös tavaroita, joita jokainen tarvitsee arkielämässään, joten on tärkeää, että nämä ovat saatavailla myös verkkokaupoista fyysisten kauppojen lisäksi. Yhteiskuntamme on alkanut digitalisoitua ajan mukana ja mielestäni on jännittävää nähdä miten myös verkko-ostaminen tulee mullistumaan tulevaisuudessa ja ovatko kivijalkakaupat menettämässä merkityksensä vai tapahtuuko jotain, jota emme olisi ajatelleetkaan.  

Verkko-ostamisen huonna puolena taas tulevat ehdottomasti huijarit, jotka osaavat huijata potentiaalisilta asiakkailta rahaa tekemällä luotettavan näköisiä verkkosivuja, joihin osa lankeaa. Tämän takia on erittäin tärkeää muistaa olla myös varovainne ja tarkistaa aina sivustojen luotettavuus, jottei tällaisia vahinkoja pääse käymään. Nuoret ovat kuitenkin erittäin tarkkaavaisia ja tietävät usein mihin on järkevä luottaa. Verkko-ostamisesta kannattaa siis tehdä turvallista ja käyttää sitä hyödyksi, sillä tulevisuus on verkossa. 

Kiitos, että luit blogipostaukseni ja ensi viikolla paneudumme taas uuteen aiheeseen uusilla pohdinnoilla. Hyvää joulunodotusta! :)



Lähteenä käytetty:

Digitaalinen kuluttajakauppa Suomessa, J.Kurenoja, 2020.
Haaga-Helia materiaali. Digitaalinen liiketoiminta – Verkkokauppa ja –ostaminen (B2B ja B2C).


Kommentit

  1. Mielenkiintoista pohdintaa verkkoshoppailusta. Hyvä, että nostit myös esille verkko-ostamisen huonoja puolia. Ne ovatkin olleet pinnalla oleva aihe nyt. Pidän itsekin enemmän vaatteiden ostosta kivijalkakaupoista, jotta niitä pääsee sovittamaan. En jaksaisi verkkokaupoissa sitä vaihtamis- ja palauttamisrumbaa. Toivon itse todella, että verkkokaupat eivät kokonaan syrjäytä kivijalkakauppoja. Mukavaa joulunodotusta sinullekin Sara! :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

3.1 Tekoäly ja sen ihmeet

Pilvet ja jalanjäljet

Digimarkkinointi